Celkom sme si zvykli na to dvojmesačné voľno. Do postele sa dostať najneskôr o jednej ráno a vstávať o desiatej doobeda. To bol život, že?
Prvý mesiac býva vždy kritický. Každý jeden z nás to pozná, takže sa nemusíte báť, že vám píšem len prázdne slová. Všetci sme boli/sme študentmi, preto vám teraz prezradím moju overenú metódu, ktorá by vám mohla pomôcť v nasledujúcom školskom roku.
Zoberte si papier a nakreslite si pyramídu. Máte? Tak ideme ďalej. Rozdeľte si ju na päť častí, podľa nasledovného obrázku. Vznikne nám z toho Maslowova pyramída potrieb, ktorá predstavuje jednu z najznámejších teórii motivácie.
Zdroj: Maslowova pyramída potrieb, spracované podľa autorky blogu.
V nasledujúcich tipoch sa vám ju pokúsim aspoň z časti interpretovať a aplikovať do praxe. Musím však podotknúť, že táto pyramída vám napomôže rozpoznať potreby, ktoré sú v danom okamihu najdôležitejšie. Tým pádom lepšie odhalíte svoje priority a zameráte sa na ne.
- Dbajte na svoje zdravie – Asi by ste očakávali, že bod č. 1 bude organizovanie času, ale začíname trošku netypicky. Prvý bod v našej pyramíde zastávajú fyziologické potreby. Pokúste sa spať minimálne sedem hodín, ideálne osem.
Je to základ, bez ktorého sa vám bude ťažko fungovať. Letný režim nám rozhodil aj naše stravovacie návyky, preto začnite jesť vyváženú stravu. Ak je to možné, nájdite si čas aj na fyzickú aktivitu, ktorá vyváži niekoľko hodinové sedenie v lavici. Ak budeme mať naplnenú prvú časť z našich potrieb, môžeme sa posunúť o krok vyššie.
- Stanovte si svoje bezpečné miesto – Môže to byť mestská knižnica, centrum voľného času alebo si vytvorte svoje bezpečné miesto vo svojej škole. Chopte sa iniciativy a premeňte nevyužitý priestor. Aj v našom programe Show your talent sme mali pár projektov, ktoré sa venovali zveľaďovania priestorov vo svojej škole.
- Plánovanie a stanovenie si cieľov – Používajte plánovač, diár alebo kalendár. Zaznamenajte si všetky dôležité termíny odovzdania prác, prezentácii či písomiek. Budete tak mať väčší prehľad a je menšia pravdepodobnosť, že by vás niečo zaskočilo. Taktiež si stanovte ciele. Dlhodobé aj krátkodobé ciele vám pomôžu udržať si motiváciu a smer voči svojim úspechom v škole aj mimo nej. Samozrejme, je v poriadku, ak sa vaše ciele v procese zmenia. Viac o téme Timemagementu nájdete u Jara na blogu https://www.jaroslavdodok.sk/timemanagement-7-principov-osobnej-efektivity-a-produktivity-ktore-vam-pomozu-v-praci-ci-osobnom-raste/
- Nezabúdajte na socializáciu – Na udržanie zdravej rovnováhy medzi štúdiom a osobnými vzťahmi, nezabudnite tráviť čas so svojou rodinou a priateľmi. Taktiež sa zapájajte do rôznych aktivít a spoznajte tak skupinu nových ľudí.
- Neporovnávajte sa s ostatnými – Každý jeden z nás je individuálny. Máme rozličné tempo učenia, získavania nových zručností a schopností. Zamerajme sa preto vždy na seba a svoje výsledky a neporovnávajme ich s ostatnými. Tým spôsobom budeme rozvíjať našu sebaúctu.
Ako na poslednú úroveň sebarealizácie? Nuž, asi vás sklamem, ale je to dlhodobý proces. Identifikujte svoje záujmy. Nebaví vás matematika a preto sa netešíte do školy? Skúste sa zamerať na predmet, ktorý vás baví a v ňom sa viac rozvíjajte. Teraz vám nedávam návod, aby ste sa prestali učiť na predmety, ktoré vás nebavia, to nie. Ale väčšiu váhu prikladajte tomu, čo vás baví. Rovnako to je aj pri našich talentoch. Skôr rozvíjajme tie, ktoré sú na prvých priečkach ako tie, ktoré sú na spodných.
Na koniec sa poďme pozrieť na to, čo vám odkazujú členovia nášho core teamu?
Ali: Držím ti palce, aby si tento rok objavil to, čo ťa na tvojej strednej škole skutočne baví – konkrétny predmet, rozhovor s učiteľom či krúžok. Choď do toho naplno. Mysli na to, že minimálne polovicu svojho vzdelávacieho života máš už pravdepodobne za sebou (celá ZŠ) – skús porozmýšľať čo vieš zo štúdia na tvojej škole ešte vyťažiť, zamerať sa na to a budú sa diať zázraky 😎
Aďka Dolinská: Nebojte sa urobiť krok vpred, pretože jedine vtedy sa môžeme posúvať a zlepšovať svoje ja a našu spoločnosť. V tomto roku vás čakajú skvelé zážitky a získané skúsenosti využijete prakticky všade.
Dávid: Máš na viac, než si myslíš. Sme tu pre teba. Radi ti pomôžeme. 🙂
Jarka: Albert Einstein kedysi povedal, že najväčším umením učiteľa je prebudiť v žiakoch radosť z učenia sa a tvorivosti. Verím, že náš program vo Vás zanechá túto radosť aj po jeho absolvovaní. Želám Vám zároveň čo najviac učiteľov, ktorí toto umenie ovládajú aj v školách.
Autorka blogu: Simona Nehézová
Prečítajte si aj: